De mange og unikke fans af Brøndby IF er umulige at komme udenom, når man skal fortælle vores klubs historie. Spillere, trænere, bestyrelse, sponsorer kommer og går, men Brøndbys fans har for altid været der. Her hos Vilfort Park er vi sikre på at dette også vil gælde i fremtiden.
Når man snakker om Brøndby fans, er det vigtigt at fremhæve, at der er mange forskellige typer af fans, og ingen type er nødvendigvis bedre end de andre. Der findes en lang række grupper og fællesskaber af Brøndby fans landet over. Nogle er aktive på stadion, imens andre mødes foran TV’et eller på sociale medier. Nogle er aktive i fangrupper eller aktiviteter omkring klubben, imens andre blot ser og nyder kampene.
Fans af Brøndby er i høj grad unikke i Danmark, da ingen andre klubber har samme opbakning. Det er således ikke kun på Vestegnen man kan opleve massiv opbakning til vores klub. Selv de fjerneste afkroge af det mørke Jylland indeholder bastioner af blå-gule krigere.
Hvor mange fans har Brøndby?
Brøndby har ifølge klubben selv 250.000 erklærede fans. Heraf skulle 57 procent af dem bo i Jylland. På Facebook har Brøndby 160.000 følgere, mens man på Instagram har tæt på 100.000. Slutteligt har Brøndby IF 60.000 følgere på Twitter. En af de primære grunde til, at Brøndby har så mange fans i Jylland er, at man i 90’erne spillede en række sommerkampe i Jylland. Kombineret med den massive sportslige succes, klubben oplevede i de år, konverterede mange jyder til den blå-gule familie.
Der kan dog meget vel være endnu flere Brøndby fans landet over. I 2010 viste en Gallup-undersøgelse, at Brøndby har 650.000 sympatisører landet over. Et tal, der på trods af svingende resultater siden da, næppe er faldet.
Det er altså svært at sige præcis, hvor mange Brøndby fans, der er i Danmark. Man kan dog roligt konkludere, at tallet er massivt.
Brøndby vil dog gerne have endnu flere fans. Klubben igangsætter løbende initiativer med det formål at tiltrække nye fans. I løbet af de seneste år har fck tiltrukket flere og flere fans, og der er hård kamp om de nyere generationer af fodbold-fans.
En af måderne Brøndby forsøger at gøre dette på er blandt andet ved at tilbyde flere sjove aktiviteter på kampdagene omkring Brøndby Stadion, hvilket skal gøre det mere underholdende for børn og familier at komme til fodbold på Vestegnen.
De aktive stemningsskabere
De mest kendte Brøndby fans er dem som står for at skabe stemningen på Brøndby Stadion, nærmere bestemt på Sydsiden. Sydsiden er Danmarks mest legendariske tribune, og det er derfor næppe en overdrivelse at kalde Brøndby fans for Danmarks bedste. Ønsker du at bidrage med Brøndby sange til den aktive stemning, er det således her, at du skal stille dig.
Det er dog ikke kun på Nedre Sydsiden vores mange fans skaber stemning. Øvre Sydsiden er de seneste par år kommet godt med på stemningsfronten. Ved de største kampe er der nu arrangeret stemning på Øvre Sydsiden. Derudover er det efterhånden legendariske ”Svinget” også er stærkt medvirkende til at skabe den gode stemning.
Generelt har der over de seneste år været en positiv udvikling omkring det at skabe stemning på Brøndby Stadion. Flere og flere på Sydsiden Øvre bidrager til stemningen. Det samme gør de mange Brøndby fans på langsiderne. Den store støtte fra de gul-blå fans ser man ofte skubbe spillerne frem, imens det lægger pres på modstanderne.
På Sydsiden finder man flere forskellige grupper med tilknytning til fanmiljøet. Mest toneangivende er dog uden tvivl gruppen Alpha, der organiserer tribunen og stemningen fra blandt andet capotårnet.
Brøndby fans er spredt over hele landet
En af de ting, som gør Brøndby unik som klub er de mange fans over hele landet. Brøndby IF er simpelthen Danmarks mest populære klub, det er der ikke tvivl om. En undersøgelse lavet af CupoNation til BT i 2016 viste, at Brøndby er den mest populære klub i hele Danmark målt på antallet af Google søgninger på de forskellige klubber i landet.
Undersøgelsen viser, at Brøndby ikke kun er mest populære på Vestegnen, men faktisk overgår fck i alle landets regioner. Dette afspejler sig også, når Brøndby spiller på udebane rundt om i landet. Udebaneafsnittene bliver gang på gang udsolgt hvilket delvist skyldes de mange Brøndby fans, som er i hele Danmark.
FCK er størst på sociale medier
Kigger man på de sociale medier Brøndby dog desværre ikke i front målt på antallet af følgere. Her er det i stedet fck, som fører an. Dette kan dog skyldes mange ting, og er ikke nødvendigvis en afspejling af hvor mange fans, der er rundt omkring i landet. I Brøndby er der mange ældre fans, som ikke nødvendigvis er på sociale medier. Demografien i København er yngre, og disse er naturligvis er mere aktive på sociale medier. Derudover må man også anerkende, at fck’s internationale succes kan have skabt interesse for holdet udenfor landets grænser.
Det er umuligt endegyldigt at afgøre, hvem, som har flest fans rundt omkring i landet, men den massive opbakning Brøndby altid møder fra deres fans, uanset hvor de spiller, giver uden tvivl opbakning til argumentet om, at der findes flere Brøndby fans i Danmark end hos resten af de danske klubber.
Et andet argument for dette er, at Brøndby igen og igen topper TV-kanalernes målinger på seerantal. Brøndbys kampe vælges derudover nærmest altid først da de er de mest sete kampe i landet.
Brøndby fans forhold til klubben
Der er ingen tvivl om, at de mange fans af Brøndby IF er en af de primære årsager til vores elskede klubs popularitet og gode omdømme. Det er i høj grad fansene som i løbet af klubbens historie har gjort klubben kendt i hele verden. Dette er der heller ikke tvivl om, at klubben er bevidst om. Der bliver således gjort mange tiltag fra klubbens side for at forbedre de mange fans’ forhold.
Brøndby IF var således det første hold i Danmark til at inkludere fansene i beslutningsprocessen da man nu har et fast medlem af bestyrelsen. Dette sker nu gennem foreningen BST, Brøndby Supporter’s Trust.
Fankoordinatoren og samarbejdet
Et andet eksempel på klubbens forsøg på at forbedre fansenes forhold er skabelsen af capotårnet og den efterfølgende renovering af Sydsiden, som blev foretaget på opfordring fra de aktive fans. Her blev ”hullet” i Sydsiden gjort mindre, og et bedre og mere permanent capo tårn blev skabt. Derudover har klubben ligeledes på opfordring fra de aktive fans sat et højtalersystem op på Sydsiden, så det bliver endnu nemmere for capoerne at nå alle fans på både Sydsiden nedre og øvre.
Et andet tiltag, som har gjort en forskel for de mange fans, er skabelsen af stillingen som fankoordinator, eller SLO. SLO’en arbejder som et bindeled mellem den officielle del af klubben og så de mange uofficielle fans. SLO’en videregiver således informationer fra klubben til fansene i forbindelse med for eksempel udekampe. Det vil således være hos SLO’en at informationer om alt fra mødesteder til trafik og transportinformationer videregives. Du kan oftest møde SLO’en på udebaneture hvor de altid er klar til at svare på dine spørgsmål.
Der er ingen tvivl om at os fans er en integreret del af Brøndby IF, og måske den allervigtigste del. Os fans har gjort Brøndby kendte i hele verden. Uden fans ingen klub er ingen overdrivelse.